its me

Stukjes over bijzondere fietsen

Een heel bijzondere manier van fietsen is gebruikmaken van de roeibeweging. Hiermee combineer je de mogelijkheden van je armen en van je benen. Derk Thijs heeft een hele rits roeifietsen gemaakt. Uit het blad FIETS hebben wij een artikel over de roeifiets overgenomen.
In Zuid-Afrika is Frank Bokhorst bezig met het maken van een zelfbouw roei-trike.
Tegenwoordig hoor je niet meer zoveel over de ChaCha-bike van Wim van Wijnen. Daarom, uit verschillende bladen verzameld wat informatie en plaatjes van deze bijzondere fiets, voorloper van de beroemde Flevo Bike.

(Bron: FIETS mrt 1985)

DE CHA-CHA BIKE

Hoewel oogarts Wim van Wijnen zijn artikel (over oogheelkundige overpeinzingen over de houding van de fietser) besluit met te melden dat het niet speciaal een pleidooi voor de ligfiets wil zijn, is hij daar zelf kennelijk wel zo sterk van overtuigd dat hij zijn eigen ligfiets bouwde, de Cha-Cha Bike, ofwel voluit de Charming Chair Bicycle. Het is zoals u ziet geen lig, maar een zitfiets, en wel van een heel bijzondere constructie. Als er ooit nog eens de klad komt in de oogartsenstiel, dan kan Wim van Wijnen vermoedelijk nog een succesrijke constructeurscarriere opbouwen.Het frame van de Cha Cha bestaat in feite uit slechts twee buizen, achter en onder de rijder doorgebogen, zo tevens het (hangmat) zitje vormend. De buiseinden eindigen bij de wielassen, waarbij als besturing de fusee-constructie binnen in de naaf van het voorwiel gekozen is (alles home-made met heel primitieve middelen). Op heuphoogte scharnieren de framedelen ten opzichte van elkaar en om te vermijden dat de rijder in de tang genomen wordt en met zijn achterste op de straat beland zijn de wielassen door trekdraden en spanveren met elkaar verbonden. Dit is een waarlijk geniale constructie, want zo worden de framebuizen alleen op duwkrachten belast; geen trek - en vooral geen buigkrachten.
De besturing geschiedt door een trek- en duwstang die met een hefboom rechts op het frame bediend wordt. Hoewel de bouwer weet en erkent dat de hefboomwerking niet beter is dan de rondgaande trapbeweging heeft hij toch voor de alternerende hefbomen gekozen. Die zijn met spandraden aan een omlopende ketting verbonden die links en rechts van het wiel over freewheels loopt (ook weer zoiets. waar haal je zo'n links freewheel vandaan). Een soortgelijke constructie prijkte enkele ja ren geleden ook op de Batavus ligfiets, maar daar is men inmiddels van afgestapt. Hefbomen hebben het voordeel dat de overbrengingsverhouding "-versnelling" ingesteld kan worden door het aangrijpingspunt, in dit geval van de trekdraden, te verplaatsen. Hier is het uitgevoerd met een zich vergrendelende commandeur links op het frame.Het lijkt misschien lastig om zo te fietsen en vooral te sturen. Wij hadden de gelegenheid het even te proberen en dan blijkt dat best mee te vallen.Volgens de bouwer is de fiets qua snelheid te vergelijken met een toerfiets. Het comfort is, o.a. door de verende zit in canvas, zeer hoog Wim van Wijnen heeft al 2000 km afgelegd met zijn Cha-Cha-Bike, met veel plezier.

We hebben de volgende plaatjes van de Cha-Cha-Bike onder de scanner gelegd:
cc1 foto van WvW op z'n CCB (12 kb)
cc2 foto van WvW op z'n CCB (48 kb)
cc3 schema CCB van opzij (42 kb)
cc4 schema CCB van boven (39 kb)

Later heeft Wim van Wijnen, voortbouwend op de Cha-Cha-Bike de Eco2000 ontwikkeld. Hierover werd in sept/okt 1990 in FIETS het volgende geschreven:

ECOCAR 2000

De Flevobike is voortgekomen uit de Cha-Cha-Bike van Wim van Wijnen. Deze brabantse oogarts heeft werkelijk baanbrekende gedachten omgezet in werkelijkheid. Terwijl Vrielink en anderen bij het concept bleven van 'zitten op het balhoofd' ging van Wijnen een stap verder en plaatste hij beide delen van het balhoofdlager zo ver uit elkaar dat .... hij er zelf tussen paste. Het onderste deel van zijn uit geperforeerde aluminium platen gepopnagelde Ecocar 2000 is nog vergelijkbaar met de Cha-Cha-Bike, inclusief het zitje dat met de achtervork veert (op tennisballen!). Het bovendeel is een grote alu boog, met het tweede 'balhoofdlagerdeel' achter het hoofd van de bestuurder. In de boog zit een doorkijktunnel, daarboven een dashboard met computer en klok, en nog een trapje hoger prikt van Wijnen zijn koptelefoon in een radiorecorder. Gaat het gieten, dan klapt aan beide kanten een boog met een zeiltje (doorzichtig) uit.Een verbluffende fiets. (Fiets september/oktober 1990) eco1 De eco 2000 op de foto (38 kb)
eco2 WvW op zijn eco 2000 (46 kb)

Terug naar het HUIS van Kees.

Terug naar de Fietspagina van Kees.