Challenge Hurricane

Hurricane serie
in het kort
uitgebreidere beschrijving
uitvoering, techniek en eigen aanpassingen 
rijgedrag en wind
veiligheid en verlichting
klimmen
onderhoud
statistiek
geveerde voorvork
links naar anderen 
Zoek op deze site naar: 
faq
Kijk ook op de ligfietsplaza

Vragen of opmerkingen? Stuur een mailtje aan Kees.
ga naar huispagina
ga naar overig fietsen
ga naar fietskarren
Deze pagina is onderdeel van de Rondneuzen en Doorklikken groep.
(c) 2001 K.F. van Malssen

Disclaimer

Challenge Hurricane

veiligheid

De actieve veiligheid wordt bevorderd door de uitstekende remmen, het lage zwaartepunt en het vrije zicht. Aanbevolen is het gebruik van een spiegeltje om achterop komend verkeer in de gaten te kunnen houden, want omkijken gaat niet zo goed. Oorspronkelijk had ik een spiegeltje aan mijn linker handvat gemonteerd (Cateye), maar nadat iemand op mij en mijn fiets was gaan liggen en dit afgebroken was, heb ik nu twee bolle spiegeltjes op stokje (ik lijk nu net een slak met oogjes op steeltjes) "binnen" de remgreep gemonteerd. Op die plaats zit je hand/schouder minder in de weg en kun je makkelijker je fiets even tegen een muurtje o.i.d. zetten. De bolle spiegeltjes geven een enorme zichthoek (iemand kan recht achter de fiets tegen de fiets staan, maar wordt nog steeds helemaal gezien) maar verkleinen wel zo dat iemand die meer dan 80 a 100 meter achter je zit nauwelijks meer te zien is. Voor de veiligheid is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Passieve veiligheid wordt bevorderd door de voeten vooruit die de eerste klap op kunnen vangen. Nadeel is de lage zit, waardoor je minder zichtbaar bent (je steekt niet boven auto's uit). Bewust rijden en goed anticiperen kan dit nadeel goed ondervangen.
Bij gladheid en andere eenzijdige valpartijen (zie ook wegligging en stuurgedrag) blijkt ook dat je houding gunstig is voor netjes vallen: bij onderuitgaan val je ten eerste vanaf geringe hoogte, ten tweede vang je met je volle lengte de klap op. Bij de schuivers die ik tot nu toe heb meegemaakt kwam mijn hoofd niet eens in de buurt van de grond. Bij vergelijkbare avonturen op mijn racefiets was dat wel anders! (maar gelukkig zonder blijvende schade op wat littekens na).
Zelf vind ik de veiligheidsvoordelen ruimschoots tegen de nadelen opwegen.
 

Verlichting

accu De hurricane is vooral een snelle fiets. Maar gelukkig hebben ze er bij Challenge aan gedacht dat je soms wel graag wat wil zien als de zon niet meer meehelpt met verlichten. Er is een mogelijkheid om, bij het achterwiel, een dynamo te monteren. Onder het zitje zit een gaatje in de framebuis, waar heel mooi een (dubbel uitgevoerd!!) draadje doorheen kan om de koplamp van stroom te voorzien. Zo'n zelfde gaatje zit er vlak achter de trapas aan de onderkant. En bovenop een mooi nokje om je koplamp aan vast te maken. Niet te breed, anders komt ie tegen het tandwiel aan en gaat ie stuk.
Zelf heb ik gekozen voor een vérstraler van Axxa en een (niet-standaard) krypton 6V 0,75A lampje. Dat geeft een bak licht, waardoor je ook in het donker de gang er goed in kunt houden. Een dynamo trekt dat niet en dus is er een accu gemonteerd (zie hiernaast). Compleet uitgerust met aan/uitschakelaar en indicatie-LEDje. Zelf alles bij elkaar geknutseld. Zie voor meer details ook de accu vanaf de andere kant en details van rechts en van links.
Voor de achterverlichting heb ik zo'n mooi knipper LED-lampje aan mijn pet hangen (nieuwe invulling van het begrip koplamp).

Kijk verder bij klimmen