Challenge Hurricane

Hurricane serie
in het kort
uitgebreidere beschrijving
uitvoering, techniek en eigen aanpassingen 
rijgedrag en wind
veiligheid en verlichting
klimmen
onderhoud
statistiek
trefwoorden
links naar anderen 
Zoek op deze site naar: 
faq
Kijk ook op de ligfietsplaza

Vragen of opmerkingen? Stuur een mailtje aan Kees.
ga naar huispagina
ga naar overig fietsen
ga naar fietskarren
Deze pagina is onderdeel van de Rondneuzen en Doorklikken groep.
(c) 2001 K.F. van Malssen

Disclaimer

Challenge Hurricane

Geveerde Voorvork

Ervaring en montage

 Bij het verhuizen van Nederland naar Engeland, veranderde ook het soort wegen waarover ik fiets. Van vlakke wegen met gemiddeld heel behoorlijk wegdek, naar heuvelachtig met soms lekkere kuilen en bulten in het wegdek. Omdat het niet fijn is om je voorwiel weg te laten stuiteren als je net met 60 km/h beneden komt en de bocht om wilt, heb ik een geveerde voorvork gemonteerd. Het aanbod in 20 inch voorvorken is tamelijk klein, ik heb gekozen (vanwege de prijs, ca EU 125) voor de RST K200 vork (ik weet niet of die nog leverbaar is).

We zijn nu drie jaar en vele duizenden km verder (voorjaar 2003). Tijd om de balans eens op te maken, waarna ik mijn voorvork nog sterk heb weten te verbeteren, waarover onderaan meer. Nu eerst even de ervaringen zoals die in eerste instantie zijn opgeschreven.
Er zijn wat nadelen aan een voorvork (zwaarder, iets minder strak sturen), maar de voordelen zijn groot! Hoge snelheid en een grof wegdek kunnen nu gecombineerd worden. Zelfs boerenpaadjes die met een puin/zand mengsel verstevigd zijn kunnen met een redelijke snelheid (25 a 30) bereden worden. Niet meer op hoeven letten of er oneffenheden in de weg zitten draagt alleen maar bij aan het ligfietsgenot. Ook is er niets te merken van nadelen die anderen wel eens met vering associeren: deining en vermogensverlies.
Deining valt te voorkomen door een gedempte voorvork te kiezen (niet de RST K200 dus) of door de combinatie met een goed gedempte achtervering (zoals bij de hurricane). Vermogensverlies treedt alleen op als de kettingloop en scharnierpunten niet met elkaar kloppen en ook daar is geen sprake van. 

Een geveerde voorvork zet je er niet zomaar in. Je moet opletten of de balhoofdsmaat wel precies gelijk is bijvoorbeeld. Bij de RST is dat eigenlijk precies niet het geval, waardoor het onderste schaaltje van het naaldlager een halve centimeter te hoog blijft zitten. Maar dat betekent weer dat de kettingbuis nog net over de voorvork heen kan zonder al te veel om te buigen. Dat wordt ook mede geholpen doordat ik niet al te lang ben en de voorbuis niet te ver naar voren steekt. Mocht je een 65 tands voorblad hebben, gaat het ook goed.

En toch kan het nog beter!

Toen ik op zoek was naar voorvering voor mijn hurricane, was Challenge in het geheim al bezig met het ontwikkelen van een eigen 20 inch geveerde voorvork. Daar wist ik natuurlijk niets van en ik moet zeggen dat ze een fantastische vork hebben gemaakt. Ik was echter nog aangewezen op de geveerde voorvorken die gemaakt worden voor kindermaat ATB's. Dat merk je aan twee dingen: 1 er is erg weinig keuze, 2 de veren die in de vork zitten, zijn op kindergewicht berekend.
Met een aantal jaren zeer tevreden rondgereden te hebben met deze vork, ga je toch nog eens nadenken over hoe het nog beter kan. En dan bedenk je dat je soms (vooral heuvelaf) wel eens een erg harde klap hebt gemaakt, die de vering net niet helemaal verwerken kon. Veel beter dan zonder vering, dat staat vast, maar wat extra capaciteit zou niet gek geweest zijn. Ook verlangde ik zo nu en dan nog wel eens terug naar het echt superstrakke stuurgedrag van de ongeveerde vork. De eerstvolgende hobbel deed me dan gauw weer realiseren waarom ik toch de voorvering houd.
Omdat voorveringen ook baat kunnen hebben van onderhoud, heb ik de hele boel maar eens uit elkaar gehaald. Dan blijkt dat jarenlang klappen opvangen de kunststof geleidebussen in de vork een beetje opgerekt hebben. Dat helpt natuurlijk niet voor strak sturen! Ik had ondertussen uit twee fietswrakken 1 complete (gewone) ATB gemaakt. Wat overbleef was een geveerde voorvork voor volwassenen (RST 381). Die heb ik dan ook uit elkaar gehaald en de veren die daar in zitten op lengte gemaakt voor mijn voorvork. Ook de kunststof bussen heb ik eruit gehaald en de versleten bussen ermee vervangen. Alles bij elkaar een stevige operatie, met als doel de speling terug te brengen en de veercapaciteit drastisch op te voeren.
De eerste stevige rit met de gereviseerde voorvork laat heel duidelijk het verschil voelen. Het strakke in de bochten is weer terug en hobbels en bobbels worden met nog veel meer gemak verwerkt. Operatie geslaagd! Nu zal ik alle echt lelijke plekken op de routes opnieuw moeten opzoeken om de nieuwe grenzen te ontdekken ;-)